Ajándékozás az üzleti életben
Az üzleti partnerek közti ajándékozás igen lényeges az üzletmenet szempontjából, fontos része a marketingmunkának is, a cégmenedzselésnek is. Egy-egy ilyen ajándék közvetíti a köszönetet az együttműködésért, a megbecsülést az alvállalkozó munkájáért, a reményt a jövőbeni még gyümölcsözőbb üzleti kapcsolatokért, a hálát a vevőnek, hogy minket választott.
Írott és íratlan szabályok
Az ajándékok kiválasztása a számtalan ajándékötlet közül elég komoly feladat, vannak írott és íratlan szabályok is ezen a téren. A reprezentációra elszámolható keret például erős korlátokat szab. De mindenképp célszerű kerülni a szélsőségeket, még a vevőknek szóróajándéknak se adjunk nagyon bóvli minőségű apróságot, hiszen a cég nevéhez fog kapcsolódik ez a “gagyiság”. Még nehezebb a kiemelten fontos üzleti partnerek megajándékozása, vigyázni kell arra, hogy az ajándék stílusa és értéke is pozitív érzéseket keltsen a partnerben, ne érezze kényelmetlenül magát tőle.
Emblémával vagy anélkül
Fontos az ajándék időzítése. Akár személyesen, akár futárral küldve adjuk, végig kell gondolni, hogy mikor és hogyan veheti át a partner. Apróságokra is figyelni kell, legyen például olvasható az aláírás is a mellékelt üdvözlőkártyán. Meg kell fontolni, hogy az adott szituációban olyan ajándékot adjunk-e, amelyen szerepel a cég logo-ja, emblémája. Ugyancsak elmélkedést igényel az ajándék értékének meghatározása, a túl kicsi vagy a túl nagy érték is lehet zavarbaejtő. Figyelni kell a csomagolásra, manapság e téren feltétlenül előnyben kell részesíteni a környezetbarát megoldásokat. Az ajándékot kapó félnek is van “dolga”, el kell döntenie, hogy szükséges-e az adott szituációban külön megköszönni az ajándékot illetve, hogy mikor és milyen módon illik azt viszonoznia.